Alla inlägg under mars 2011

Av Gudinnan Magicum - 18 mars 2011 11:22

Luftens element kommer numera ofta litet i skymundan, men hade förmodligen en mycket stor betydelse förr i tiden då luften ännu inte erövrats av oss människor.Luften var vägen mellan människorna och gudarna, och att kunna flyga var antagligen då en ännu större önskedröm. I äldre mytologi bor ju ofta gudarna i himlen. Ibland kan luften dessutom representera tomhet och kaos.
I många skapelseberättelser är detta det ursprungliga i universum.


Förr i tiden ansågs en mängd mindre guddomar, som representerade de olika vindarna, bo i luften. Att be noga till dessa före en sjöresa var oerhört viktigt. Att spå i vind och väder har ju dessutom alltid varit lika populärt. Av tradition så härskar luftens element över stjärntecknen Vågen, Vattumannen och Tvillingarna. Speciella luftegenskaper är att vara medlande, kommunikativ och intellektuell. Enligt antikens läkare fick luftpersonen ibland ett sangviniskt temperament.

Sulfiderna är luftens elementarande. Dessa var genomskinliga, lätta och ansågs kunna kommunicera med det gudomliga. Att som alkemist lyckas frammana en sulfid kunde således vara ett mycket eftersträvansvärt projekt.

 

Stjärntecken: Vågen, Vattumannen och Tvillingarna.
Nyckelord: vår, barndom, himmel, kaos, hjärta och blod.
Egenskaper: diplomati, kommunikation, intellekt och sangviniskhet.

Av Gudinnan Magicum - 18 mars 2011 11:11

Dagens kraftdjur är en buffel och en orm.




Dagens änglar är Machidiel och Haaiah./ Machidiel - Krigsängeln med gnistrande gyllene röd gloria och vingar.  Han uppmanar mig att tro på mig själv och hysa självförtroende eftersom allt ordnar sig.

Presentation

Omröstning

Vad förväntar du dig av 2020?
 Jag vill äta mer hälsosamt
 Jag vill träna mer
 Jag tänker gifta mig
 Jag väntar barn
 Jag vill resa mer
 Jag vill skriva en bok
 Annat

Jungfrun visar tiden

Antalet besökare

Räknare

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar


Skapa flashcards