Alla inlägg under april 2011

ELD

Av Gudinnan Magicum - 1 april 2011 16:49

Elden har ofta setts som mänsklighetens och civilisationernas hjälpare och vägledare. Elden skall tas på allvar, annars så kan det lätt bli farligt. Eldpersonens natur är energisk, passionerad men ibland nyckfull. De stjärntecken som präglas mest av detta är eldtecknen Väduren, Lejonet och Skytten. Antikens medicin sade att dessa personer lätt blev koleriska, och ett häftigt, eldigt humör var typiskt dessa.


I den grekiska myten är Prometevssagan särskilt känd. Prometevs, som tillhör en äldre gudasläkt, stjäl elden från gudarna och ger denna till människorna. Han hjälper således mänskligheten enormt genom att trotsa gudarna, men måste sedan ändå straffas genom att fjättras vid en bergstopp och torteras.

Salamandern anses i västerländsk tradition vara eldens elementarande. Måhända är han en mindre släkting till draken som i väst före kristendomen, precis som i dagens öst, snarare symboliserade positiv kraft än någonting annat. Salamandern ansågs bo i vulkaner, något som alkemisterna antagligen hade fått om bakfoten.

Stjärntecken: Väduren, Lejonet och Skytten.


Nyckelord: sommar, mage, ungdomlighet och gul galla.
Egenskaper: passion, eldighet, entusiasm, koleriskhet och spontanitet.

Av Gudinnan Magicum - 1 april 2011 10:30

Dagens änglar är Zuriel och Bariel.



--- Dagens kraftdjur är en fisk och en sfinx./ Den gamla grekiska sfinxen hade lejonkropp, örnvingar, kvinnoansikte och ställde gåtor.  Ett mysterium eller en förbryllande situation blir snart löst.

Presentation

Omröstning

Vad förväntar du dig av 2020?
 Jag vill äta mer hälsosamt
 Jag vill träna mer
 Jag tänker gifta mig
 Jag väntar barn
 Jag vill resa mer
 Jag vill skriva en bok
 Annat

Jungfrun visar tiden

Antalet besökare

Räknare

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards