Alla inlägg den 19 mars 2010

Av Gudinnan Magicum - 19 mars 2010 16:30

...och svaret kommer från Himlen.  Detta är ytterligare ett Orakel och detta står att läsa på Wikipedia.


Jag har också rådfrågat detta Orakel för att få det mer komplett.  Jag kommer inte att säga vad jag har frågat, bara visa hur svar kan se ut.


Förstår att det handlar om att våga välja och att kunna lita på sig själv. Lita till den gudom som finns inom var och en av oss.  Allting kommer till slut till den som har tålamod och kan vänta.


Det är två kortlekar bestående av 52 kort i varje.  Man kan använda lekarna en och en eller båda tillsammans.


Alla svar är illustrerade med symboler i fyra färger för aktiv bearbetning av ens fantasi.


Svaren behandlar fyra aspekter av tillvaron: Betraktaren (Det är observatören och du själv), Tiden (Det är det förflutna och framtiden i nuet), Rummet (Det är din tillvaro här i livet, friktion och problem) och Rörelsen (Det är den manifesterade tanken och din direkta handling).


     



Av Gudinnan Magicum - 19 mars 2010 15:04

    I boken Spådomens värld står bl.a.:  "För att rådfråga I Ching används traditionellt 50 olika röllekestjälkar alternativt tre mynt.  Att använda sig av röllekestjälkar kan ur flera perspektiv vara opraktiskt. Därför fokuserar vi på det mer lätttillgängliga myntalternativet.

 

Ta tre likadana mynt.  Låt framsidan representera yang, baksidan yin.  Ge yang ett värde av 3, yin ett värde av 2.  Mynten skall nu kastas sex gånger. Efter varje enskilt kast noteras det sammanlagda värdet samt den linje detta motsvarar.  Värdet 6 står för den energi som kallas föränderlig yin, 7 står för stabil yang, 8 står för stabil yin och 9 står för föränderlig yang. Det första kastet ger den nedersta linjen, nästa kast ger linjen ovanför och så vidare. När du har fått sex linjer, har du också fått ett unikt hexagrammönster. Det mönster har en särskild betydelse. Inte bara i sig självt, utan även beroende på om linjerna i det är stabila eller föränderliga.


Texterna till de 64 hexagrammen är omfattande och kan därför inte rymmas i denna bok.  Men för den intresserade återfinns de vanligtvis i de böcker som särskilt ägnar sig åt I Ching."


Linjerna kan man själv rita upp och en terapeut jag gick privat hos en gång visade mig.


Men de kan se ut så här:


Stabil yin                    _____________    _____________


Stabil yang                   ___________________________


Föränderig yin              _____________    _____________


Föränderlig yang      ____________________________

 

 

I en bok där hexagrammen visar är de tjockare och jämnare än så här. Men jag har velat visa hur de ser ut, att de är antingen hela eller brutna. (Det är ju annars bara att skriva ner hexagrammen med en vanlig penna om man har en bok t.ex där de står och sedan läsa vad de säger till en.)"Privatterapeuten" gjorde en sammanställning till mig en gång och jag skall se om jag hittar det så att jag förklara mer så småningom. (Håll ögonen öppna ni som är intresserad - man kan aldrig veta vad, var eller när då det handlar om sådant som jag tar med här i bloggen.


--


När man ställer en fråga till Oraklet är det vanligt att den är i stil med, "När kommer jag att gifta mig?" "När kommer jag att flytta?" och liknande.  Nu är det så att Oraklet aldrig ger så exakt svar som t.ex "Om sex månader" etc. om det inte ingår något dylikt i svaret. Det man får blir ett råd eller en fingervisning så att man vet hur man agerar.


Jag ställde faktiskt en fråga igår kväll, ja, de blev egentligen tre, men handlade om samma sak. Jag får svaret att jag inte skall försöka väcka liv i gamla relationer utan koncentrera mig på de som finns runt mig NU och reda ut missförstånden. Jag förstår att det är detta jag måste tänka på i nuläget. Men jag får sedan också veta att jag skall ha tålamod och att allt kommer att bli bra.


Jag har ju också en kortlek med I Ching och tre speciella mynt.  


  




Av Gudinnan Magicum - 19 mars 2010 14:47

 Talet får man fram genom att lägga ihop dagens datum 19 med månadens (3). Här kommer ju fyran från 22, men kan ju brytas ned till både 13 och så förstås 4.


Du som är född den 19 mars kan nog ha sinne för det dramatiska på något sätt. Du kanske har ett starkt "ego" och inte ha något emot förändringar. Ditt liv kommer nog att bestå av en hel del oväntat så det är bra om du lär dig att anpassa dig.


Du kan nog arbeta mycket hårt för att nå dina mål och du gillar att "det händer saker" och ser oftast till att det verkligen gör det också.


Du får nog tidigt lära dig att ta ansvar och kanske det ibland känns lite betungande. Glöm inte bort humorn i ditt liv - du kan vara riktigt rolig om du bara vill!


Personer födda den 19 mars: Tommy Cooper (brittisk komiker), Glenn Close (amerikansk skådespelerska), Robert "Robban" Aschberg, Caroline Seger (svensk fotbollsspelare).

Läs även andra inlägg där jag skriver om dagens tal 4.

Presentation

Omröstning

Vad förväntar du dig av 2020?
 Jag vill äta mer hälsosamt
 Jag vill träna mer
 Jag tänker gifta mig
 Jag väntar barn
 Jag vill resa mer
 Jag vill skriva en bok
 Annat

Jungfrun visar tiden

Antalet besökare

Räknare

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards